( https:// )
Поделиться:
Главная
Богословие
Богослужение
Великая Вечерня и Повечерие

Еже по плоти Рождество Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа

Самая важная служба, накануне Рождества Христова – это рождественская вечерня. Но эта служба еще не вводит нас в сам праздник, впрочем, в содержании рождественской вечерни есть элементы, сближающие ее со службой самого праздника. Это стихиры на «Господи воззвах» и паримии, чтение которых дважды прерывается пением особых праздничных стихов.

В 7 часов вечера (1-й час дня по-старому) начинаем Вечерню. Если вечер субботний, поем: Блажен муж, кафизму всю. Потом на Господи воззвах, поем стихиры праздника на 8.

В стихирах на «Господи воззвах» рождественской вечерни говориться о спасительном событии Рождества Христова для всего человечества и для всей Вселенной. Первая стихира рассказывает о том, какие препятствия начинают уничтожаться с пришествием Сына Божьего в мир и указывает на положительное содержание дарованного нам Христом Спасения.

Глас 2, самогласны:
[Германово:]

Приидите возрадуемся Господеви,

Придите, возрадуемся Господу,

Настоящую тайну сказующе:

Поведая настоящую тайну:

Средостение градежа разрушися,

Разделяющая стена разрушена,

Пламенное oружие плещи дает,

Огненный меч убегает,

И херувим отступает от древа жизни

Херувимы отступают от древа жизни,

И аз райския пищи причащаюся,

И я опять получаю пищу из рая,

От негоже произгнан бых преслушания ради.

Из которого был некогда изгнан за непослушание.

Неизменный бо образ Oтечь,

Ибо неизменный образ Отца,

Образ присносущия Eго,

Начертание Его вечности,

Зрак раба приемлет,

Принимает вид раба,

От неискусобрачныя Матере прошед,

Произойдя из безбрачной Матери,

Не преложение претерпев:

Не подвергшись изменению,

Eже бо бе, пребысть,

Так как Он чем был, тем и остался,

Бог сый истинен:

Будучи Богом истинным;

И eже не бе прият,

И чем не был, то воспринял,

Человек быв человеколюбия ради,

Став Человеком по человеколюбию,

Тому возопиим:

Ему воскликнем:

Рождейся от Девы Боже, помилуй нас.

Рожденный от Девы, Боже, помилуй нас.

[Дважды]

Вторая стихира говорит о Свете, которым «просветишася всяческая», и показывает нам различное отношение к этому свету небесных и земных свидетелей и участников события: пастырей, волхвов, ангелов, и, наконец, мятущегося Ирода.

[Анатолиево]

Господу Иисусу рождшуся от Святыя Девы,

С рождением Господа Иисуса от Святой Девы

Просветишася всячeская:

Просветилось все.

Пастырeм бо свиряющим,

Но когда пастыри играют на свирели,

И волхвом покланяющимся,

Волхвы покланяются,

Ангелом воспевающим,

Ангелы воспевают,

Ирод мятяшеся,

Ирод волнуется,

Яко Бог во плоти явися,

Что Бог явился во плоти,

Спас душ наших.

Спаситель душ наших.

[Дважды]

Третья стихира – с исчерпывающейся полнотой раскрывает идею Царства Божия, как царства всех веков, наступившего на земле после Воплощения Сына Божия.

Царство Твое, Христе Боже,

Царство Твое, Христе Боже,

Царство всех веков,

Царство всех веков,

И владычество Твое

И владычество Твое

Во всяком роде и роде,

Во всяком роде и роде,

Воплотивыйся от Духа Святаго,

Воплотившийся от Духа Святого,

И от Приснодевы Марии вочеловечивыйся,

И от Святой Девы вочеловечившийся.

Свет нам возсия, Христе Боже, Твое пришествие,

Свет нам воссияло, Христе Боже, Твое пришествие,

Свет от Света,

Свет от Света,

Oтчее сияние,

Отоблеск Отца.

Всю тварь просветил eси.

Все творение Ты просветил,

Всякое дыхание хвалит Тя,

Всякое дыхание славит Тебя,

Образ славы Oтчия:

Начертание славы Отца,

Сый, и прежде Сый,

Сущий и Предсуществующий.

И возсиявый от Девы, Боже,

И воссиявший от Девы, Боже,

Помилуй нас.

Помилуй нас.

[Дважды]

Четвертая стихира обращается к нашей душе и спрашивает нас о том, какой дар принесем мы Христу, пришедшему на землю. Для людей, готовящихся к достойной встрече праздника Рождества Христова, эта стихира раскрывает изумленную душу человека перед чудом.

Что Тебе принесем, Христе,

Что принести Тебе, Христе,

Яко явился eси на земли, яко Человек нас ради?

За то, что Ты явился на земле, как Человек для нас?

Каяждо бо от Тебе бывших тварей,

Каждое из бывших Тобою творений

Благодарение Тебе приносит:

Приносит Тебе благодарность:

Ангели пение,

Ангелы - песнь,

Небеса звезду,

Небо - звезду,

Волсви дары,

Волхвы - дары,

Пастырие чудо,

Пастыри - удивление,

Земля вертеп,

Земля - пещеру,

Пустыня ясли:

Пустыня - ясли,

Мы же Матерь Деву.

Мы же Мать Деву.

Иже прежде век, Боже,

Предвечный Боже,

Помилуй нас.

Помилуй нас.

[Дважды]

Пятая стихира раскрывает философско-исторический смысл Рождества Христова.

Слава, и ныне, глас тот же:
[Кассиино]

Августу eдиноначальствующу на земли,

С единовластительством Августа на земле

Многоначалие человеков преста:

Прекратилось многоначалие у людей.

И Тебе вочеловечшуся от Чистыя,

С вочеловечением Твоим от Чистой

Многобожие идолов упразднися.

Упразднилось многобожие идолов.

Под eдинем царством мирским

Одному царству мирскому

Гради быша,

Подчинились государства,

И во eдино владычество Божества

И в одно владычество Божества

Языцы вероваша.

Племена уверовали.

Написашася людие

Переписаны народы

Повелением кесаревым:

Указом кесаря,

Написахомся вернии

Написаны мы, верующие,

Именем Божества,

Именем Божества,

Тебе вочеловечшагося Бога нашего.

Именем Тебя, вочеловечившегося Бога нашего.

Велия Твоя милость,

Велика Твоя милость,

Господи, слава Тебе.

Господи, слава Тебе.

 
Стихира на Господи воззвах «Августу единональствующему»
(6.96 Мб)
mp3

Вход со Евангелием. Свете Тихий: Прокимен дня.
И чтения по чину, с тропарями и стихами их.

После пения «Свете Тихий», следует торжественное чтение рождественских паремий. Чтение это разделяется на три части, между которыми поются особые тропари, сопровождаемые стихами из псалмов.

Если случится Навечерие Рождества Христова в пятницу, поем прокимен: Кто бог велий, яко Бог наш: со стихами своими. Дневной же прокимен не поется.

Паримии открываются чтением библейского повествования о сотворении мира (Быт. 1. 1-13) словами: В начале сотвори Бог небо и землю. Благодаря этому, рождественские паримии производят впечатление чтения всего Ветхого Завета в сокращении.

Бытия чтение: [Глава 1]

В начале сотвори Бог небо и землю. Земля же бе невидима и неустроена, и тьма верху бездны: и Дух Божий ношашеся верху воды. И рече Бог: да будет свет, и бысть свет. И виде Бог свет, яко добро: и разлучи Бог между светом, и между тьмою. И нарече Бог свет день, и тьму нарече нощь. И бысть вечер, и бысть утро, день един. И рече Бог: да будет твердь посреде воды, и да будет разлучающи посреде воды и воды: и бысть тако. И сотвори Бог твердь: и разлучи Бог между водою, яже бе под твердию, и между водою, яже бе над твердию. И нарече Бог твердь, небо: и виде Бог, яко добро. И бысть вечер, и бысть утро, день вторый. И рече Бог: да соборется вода, яже под небесем, в собрание едино, и да явится суша: и бысть тако. И собрася вода, яже под небесем в собрания своя, и явися суша. И нарече Бог сушу землю: и собрания вод нарече моря. И виде Бог, яко добро. И рече Бог: да прорастит земля былие травное, сеющее семя по роду и по подобию, и древо плодовитое творящее плод, емуже семя его в нем по роду на земли: и бысть тако. И изнесе земля былие травное, сеющее семя по роду и по подобию, и древо плодовитое творящее плод, емуже семя его в нем по роду на земли: и виде Бог, яко добро. И бысть вечер, и бысть утро, день третий.

Числ чтение: [Глава 24]

Бысть Дух Божий на Валааме, и восприем притчи своя, рече: коль добри доми твои Иакове, и скиния твоя Израилю! Яко страны осеняющия, яко садие при реках, и яко скиния, яже водрузи Господь, и яко кедри при водах. Изыдет человек от семене его, и обладает языки многими, и возвысится царство его, и возрастет. Бог наставит его из Египта, яко славу единорога его. Пояст языки враг своих, и толщу их измождит: и стрелами своими устрелит врага. Возлег почи яко лев, и яко скимен, кто возставит его? Благословящии тя благословени, и проклинающии тя, прокляти. Возсияет звезда от Иакова, и востанет человек от Израиля, и ссечет князи Моавитския: и пленитвся сыны Сифовы, и будет Едом достояние, и будет наследие Исав враг его, и Израиль сотвори крепость.

Пророчества Михеина чтение: [Главы 4 и 5]

Во днех онех, глаголет Господь: соберу сокрушенную, и отриновенную прииму, яже отринух: и положу сотренную во останок, и отриновенную в язык крепок, и воцарится Господь над ними в горе Сионстей, от ныне и во веки. И ты, Вифлееме доме Евфрафов, еда мал еси, еже быти в тысящах Иудовых? Из тебе бо Мне изыдет Старейшина, еже быти в Князя во Израили: и исходи Его из начала, от дней века. Сего ради даст я до времене раждающия, породит, и прочии от братий Его обратятся к сыном Израилевым. И станет, и узрит, и упасет паству Свою крепостию Господь. И в славе имене Господа Бога своего пребудут, зане ныне возвеличится даже до конец земли.

Чтец: глас 6: и произносит тропарь:

Тайно родился еси в вертепе,

Тайно Ты родился в пещере,

Но небо Тя всем проповеда,

Но небо проповедало всем о Тебе

Якоже уста звезду предлагая, Спасе,

Звездой, как устами, Спаситель,

И волхвы Ти приведе

И привело к Тебе волхвов,

Верою покланяющияся Тебе:

С верою кланяющихся Тебе,

С нимиже помилуй нас.

С которыми помилуй нас.

Стих 1: Основания Его на горах святых, любит Господь врата Сионя, паче всех селений Иаковлих. Преславная глаголашася о тебе, граде Божий. Помяну Раав и Вавилона ведущим Мя.

И поем конец: И волхвы Ти приведе верою покланяющияся Тебе: с нимиже помилуй нас.

Стих 2: И се иноплеменницы, и Тир, и людие Ефиопстии, сии быша тамо. Мати Сион речет: человек и Человек родися в нем, и той основа и Вышний.

И паки: И волхвы Ти приведе верою покланяющияся Тебе: с нимиже помилуй нас.

Стих 3: Господь повесть в писании людей, и князей сих бывших в нем, яко веселящихся всех жилище в Тебе.

И паки: И волхвы Ти приведе верою покланяющияся Тебе: с нимиже помилуй нас.

Также, Слава, поет правый хор конец тропаря.
И ныне, левый поет также конец.
Потом произносит чтец весь тропарь.
И поет сам конец его:

Тайно родился еси в вертепе, но небо Тя всем проповеда, якоже уста звезду предлагая, Спасе, и волхвы Ти приведе верою покланяющияся Тебе: с нимиже помилуй нас.

И читаются чтения:


Пророчества Исаиина чтение: [Глава 11]

 

Тако глаголет Господь: изыдет жезл от корене Иессеова, и цвет от корене его взыдет. И почиет на нем Дух Божий: дух мудрости и разума: дух совета и крепости: дух ведения и благосчестия: дух страха Божия исполнит его. Не по славе судит, ниже по глаголанию обличит: но судит правдою смиренных суд, и обличит правостию славныя земли. И поразит землю словом уст Своих, и духом устен убиет нечестиваго. И будет правдою препоясан по чреслех Своих, и истиною обвит по ребром Своим. Тогда пожирует волк со агнцем, и рысь почиет с козлищем: и телец, и лев, и юнец вкупе пожируют, и отроча мало поведет их, телец и лев вкупе пасутся, и вкупе чада их будут: и лев яко вол снесть плевы. И отроча младо на пещеру аспидску, и на ложе племене аспидска руку возложит. И не сотворят зла, ниже имут погубити ни единаго же на горе святей Моей: занеже исполнися вся земля познати Господа, яко воде мнозе покрыти моря. И будет в день он корень Иессеев, и востаяй владети языки: на него языцы уповают, и будет покой его честь.

Пророчества Иеремиина чтение: [Варуха, главы 3 и 4]

Сей Бог наш, не приложится ин к Нему. Изобрете всяк путь художества, и даде Иакову отроку Своему, и Израилю возлюбленному от Него. Посем же на земли явися и с человеки поживе. Сия книга повелений Божиих, и закон сый во веки, вси держащиися ея в живот, оставившии ея умрут. Обратися Иакове, и имися ея, поиди к сиянию прямо света ея. Не даждь иному славы твоея, и полезных тебе языку чуждему. Блажени есмы Израилю, яко угодная Богу нам разумна суть.

Пророчества Даниилова чтение: [Глава 2]

Рече Даниил Навуходоносору: ты царю видел еси, и се образ един, образ оный велик, и обличие его округло, стояше пред лицем твоим: и видение его страшно, образ, егоже глава от злата чиста: руце и перси и мышцы его сребряны: чрево и стегны медяны: голени железны: нозе часть убо железна, и часть некая скудельна. Видел еси, дондеже отторжеся камень от горы без рук, и порази образ, на ноги железныя, и скудельныя, и истни я до конца. Тогда истнишася во едино, скудель, железо, медь, сребро, злато и быша яко прах от гумна жатвеннаго, и взят я множество дохновения, и место не обретеся им: камень же поразивый образ, бысть в гору велию, и исполни всю землю. Сие есть соние: а сказание его речем пред царем: возставит Бог Небесный Царство, еже во веки не истлеет, и Царство Его людем иным не оставится, и истнит и измождит вся царствия, и то востанет во веки. Имже образом видел еси,яко от горы отсечеся камень без рук, и сотры скудель, железо, медь, сребро, злато. Бог Великий сказа царю, имже подобает быти по сих и истинно соние, и верно сказание его.

Потом чтец произносит тропарь, глас 6:

Возсиял еси Христе, от Девы

Ты воссиял, Христе, от Девы,

Разумное солнце правды:

Как духовное солнце правды,

И звезда Тя показа

И звезда показала Тебя,

В вертепе вмещающася Невместимаго.

Невместимого и поместившегося в пещере.

Волхвы наставил еси на поклонение Твое,

Ты направил волхвов к поклонению Тебе,

С нимиже Тя величаем:

С которыми Тебя величаем:

Жизнодавче, слава Тебе.

Жизнодавец, слава Тебе.

Стих 1, псалом 92: Господь воцарися, в лепоту облечеся: облечеся Господь в силу, и препоясася: ибо утверди вселенную, яже не подвижится. Готов престол Твой оттоле, от века Ты еси.

Таже, паки: Волхвы наставил еси на поклонение Твое, с нимиже Тя величаем: Жизнодавче, слава Тебе.

Стих 2: Воздвигоша реки Господи, воздвигоша реки гласы своя. Возмут реки сотрения своя, от гласов вод многих.

Таже, паки: Волхвы наставил еси на поклонение Твое, с нимиже Тя величаем: Жизнодавче, слава Тебе.

Стих 3: Дивны высоты морския, дивен в высоких Господь: свидения Твоя уверишася зело: дому Твоему подобает святыня Господи, в долготу дний.

Слава, конец тропаря:
И ныне, снова конец.
Также тропарь весь:

Возсиял еси Христе, от Девы разумное солнце правды: и звезда Тя показа в вертепе вмещающася Невместимаго. Волхвы наставил еси на поклонение Твое, с нимиже Тя величаем: Жизнодавче, слава Тебе.

Конец же тропаря поет чтец сам, и потом читает:

Пророчества Исаиина чтение: [Глава 9]

 

Отроча родися нам, Сын и дадеся нам, Егоже начальство бысть на раме Его: и нарицается имя Его велика совета ангел. Чуден Советник, Бог крепок, Властитель, Начальник мира, Отец будущаго века: приведет бо мир на начальники, и здравие Его. И велие начальство Его, и мира Его несть предела, на престол Давидов, и на царство его исправити е, и заступити е судьбою и правдою, от ныне и до века: ревность Господа Саваофа сотворит сия.

Пророчества Исаиина чтение: [Главы 7 и 8]

 

Приложи Господь глаголати ко Ахазу, глаголя: проси себе знамения у Господа Бога твоего, во глубину или в высоту. И рече Ахаз: не имам просити, ниже искусити Господа. И рече Исаиа: услышите убо доме Давидов, еда мало вам труд подаяти человеком, и како Господу труд даете? Сего ради дастГосподь Сам вам знамение: се Дева во чреве приимет, и родит Сына, и нарекут имя Его Еммануил. Масло и мед имать снести, прежде неже уведети Ему, или изволити лукавое, изберет благое: зане прежде неже разумети отрочати благое или злое, отринет лукавая, и изберет благое. И рече Господь ко мне: приими себе свиток нов велик, и напиши в нем писалом человеческим, еже скоро пленение сотворити корыстем: настоят бо. И свидетели мне сотвори верны человеки, Урию иереа, и Захарию сына Варахиина. И приступих ко пророчице, и во чреве прият, и роди сына. И рече мне Господь: нарцы имя ему, Скоро плени, и напрасно испроверзи. Зане прежде неже разумети отрочати прозвати отца или матерь, приимет силу Дамаскову, и корысти Самарийския, прямо царю Ассирийскому. С нами Бог, разумейте языцы и покаряйтеся: услышите даже до последних земли, могущии покаряйтеся: аще бо паки возможете, и паки побеждени будете. И иже аще совет совещаваете, разорит Господь. И слово, еже аще возглаголете, не пребудет в вас: яко с нами Бог.

Русский текст и толкование паремий

Потом ектения малая, и по возгласе:

Прокимен, глас 1: Господь рече ко Мне: Сын Мой еси Ты, Аз днесь родих Тя.

Стих: Проси от Мене, и дам Ти языки достояние Твое, и одержание Твое концы земли.

Апостол ко Евреем, зачало 303: (Евр. 1, 1 - 12)

 

Апостол, читаемый на рождественской вечерне содержит самое возвышенное Богословское учение о Сыне Божием, Его предвечном рождении, об участии Его в творении мира и о том, как Бог вводит Первородного во вселенную. Большое внимание в апостольском чтении уделяется отношению ко Христу ангелов Божиих.

Многочастне и многообразне древле Бог глаголавый oтцeм во пророцех,

Бог, многократно и многообразно говоривший издревле отцам в пророках,

В последок дний сих глагола нам в Сыне, Eгоже положи наследника всем, Имже и веки сотвори.

В последние дни сии говорил нам в Сыне, Которого поставил наследником всего, чрез Которого и веки сотворил.

Иже сый сияние славы и образ ипостаси Eго, нося же всячeская глаголом силы Своея, Собою очищение сотворив грехов наших, седе о десную престола величествия на высоких,

Сей, будучи сияние славы и образ ипостаси Его и держа все словом силы Своей, совершив Собою очищение грехов наших, воссел одесную (престола) величия на высоте,

Толико лучший быв Ангелов, eлико преславнее паче их наследствова имя.

Будучи столько превосходнее Ангелов, сколько славнейшее пред ними наследовал имя.

Кому бо рече когда от Ангел: Сын Мой eси Ты, Аз днесь родихъ Тя? И паки: Аз буду Eму во Oтца, и Той будет Мне в Сына?

Ибо кому когда из Ангелов сказал Бог: Ты Сын Мой, Я ныне родил Тебя? И еще: Я буду Ему Отцем, и Он будет Мне Сыном?

Егда же паки вводит Первороднаго во вселенную, глаголет: и да поклонятся Eму вси Ангели Божии.

Также, когда вводит Первородного во вселенную, говорит: и да поклонятся Ему все Ангелы Божии.

И ко Ангелом убо глаголет: Творяй Ангелы Своя духи и слуги Своя oгнь палящь.

Об Ангелах сказано: Ты творишь Ангелами Своими духов и служителями Своими пламенеющий огонь.

К Сыну же: престол Твой, Боже, в век века: жезл правости жезл царствия Твоего:

А о Сыне: престол Твой, Боже, в век века; жезл царствия Твоего - жезл правоты.

Возлюбил eси правду и возненавидел eси беззаконие: сего ради помаза Тя, Боже, Бог Твой eлеем радости паче причастник Твоих.

Ты возлюбил правду и возненавидел беззаконие, посему помазал Тебя, Боже, Бог Твой елеем радости более соучастников Твоих.

И (паки): в начале Ты, Господи, землю основал eси, и дела руку Твоeю суть небеса:

И: в начале Ты, Господи, основал землю, и небеса - дело рук Твоих;

Та погибнут, Ты же пребываеши: и вся, якоже риза, обетшают,

Они погибнут, а Ты пребываешь; и все обветшают, как риза,

И яко oдежду свиеши их, и изменятся: Ты же тойжде eси, и лета Твоя не оскудеют.

И как одежду свернешь их, и изменятся; но Ты тот же, и лета Твои не кончатся.

Аллилуиа, глас 5: Рече Господь Господеви моему: седи одесную Мене, дондеже положу враги Твоя подножие ног Твоих.

Стих: Жезл силы послет Ти Господь от Сиона. Стих: Из чрева прежде денницы родих Тя, клятся Господь и не раскается.

Евангельское чтение на великой вечерне дополняет только что прочитанный отрывок из послания апостола Павла к Евреям. И отрывок из апостольского послания и евангельское чтение раскрывают перед духовным взором всех, кто собрался в храме на праздник Рождества, временную и вечную стороны празднуемого события.

 

Евангелие от Луки, зачало 5: (Лк. 2, 1 - 20)

 

Во время оно изыде повеление от кесаря Августа написати всю вселенную.

В те дни вышло от кесаря Августа повеление сделать перепись по всей земле.

Сие написание первое бысть владящу Сириею Киринию.

Эта перепись была первая в правление Квириния Сириею.

И идяху вси написатися, кождо во свой град.

И пошли все записываться, каждый в свой город.

Взыде же и Иосиф от Галилеи, из града Назарета, во Иудею, во град Давидов, иже нарицается Вифлеем, зане быти eму от дому и oтечества Давидова,

Пошел также и Иосиф из Галилеи, из города Назарета, в Иудею, в город Давидов, называемый Вифлеем, потому что он был из дома и рода Давидова,

Написатися с Мариею обрученою eму женою, сущею непраздною.

Записаться с Мариею, обрученною ему женою, которая была беременна.

Бысть же, eгда быста тамо, исполнишася дние родити Eй:

Когда же они были там, наступило время родить Ей;

И роди Сына Своего Первенца, и повит Eго, и положи Eго в яслех: зане не бе им места во обители.

И родила Сына Своего Первенца, и спеленала Его, и положила Его в ясли, потому что не было им места в гостинице.

И пастырие беху в тойже стране, бдяще и стрегуще стражу нощную о стаде своем.

В той стране были на поле пастухи, которые содержали ночную стражу у стада своего.

И се Ангел Господень ста в них, и слава Господня осия их: и убояшася страхом велиим.

Вдруг предстал им Ангел Господень, и слава Господня осияла их; и убоялись страхом великим.

И рече им Ангел: не бойтеся: се бо благовествую вам радость велию, яже будет всем людем:

И сказал им Ангел: не бойтесь; я возвещаю вам великую радость, которая будет всем людям:

Яко родися вам днесь Спас, Иже eсть Христос Господь, во граде Давидове:

Ибо ныне родился вам в городе Давидовом Спаситель, Который есть Христос Господь;

И се вам знамение: обрящете Младенца повита, лежаща в яслех.

И вот вам знак: вы найдете Младенца в пеленах, лежащего в яслях.

И внезапу бысть со Ангелом множество вой небесных, хвалящих Бога и глаголющих:

И внезапно явилось с Ангелом многочисленное воинство небесное, славящее Бога и взывающее:

Слава в вышних Богу, и на земли мир, во человецех благоволение.

Слава в вышних Богу, и на земле мир, в человеках благоволение!

И бысть, яко отыдоша от них на небо Ангели, и человецы пастырие реша друг ко другу: прейдем до Вифлеема и видим глагол сей бывший, eгоже Господь сказа нам.

Когда Ангелы отошли от них на небо, пастухи сказали друг другу: пойдем в Вифлеем и посмотрим, что там случилось, о чем возвестил нам Господь.

И приидоша поспешшеся, и обретоша Мариам же и Иосифа, и Младенца лежаща во яслех.

И, поспешив, пришли и нашли Марию и Иосифа, и Младенца, лежащего в яслях.

Видевше же сказаша о глаголе глаголаннем им о Oтрочати Сем.

Увидев же, рассказали о том, что было возвещено им о Младенце Сем

И вси слышавшии дивишася о глаголанных от пастырей к ним.

И все слышавшие дивились тому, что рассказывали им пастухи.

Мариам же соблюдаше вся глаголы сия, слагающи в сердцы Своем.

А Мария сохраняла все слова сии, слагая в сердце Своем.

И возвратишася пастырие, славяще и хваляще Бога о всех, яже слышаша и видеша, якоже глаголано бысть к ним.

И возвратились пастухи, славя и хваля Бога за всё то, что слышали и видели, как им сказано было.

Потом ектения, Рцем вси: Также, Сподоби Господи: Исполним вечернюю: и возглас. И потом диакон глаголет: Премудрость: лик, Благослови. И прочее по обычаю, и отпуст. По отпусте же возжигаем светильник посреди церкви, и ставше оба хора вместе поют тропарь праздника: Слава, и ныне: кондак. И входим в трапезную, и едим довольно, рыбы же не едим, но с постным маслом, и сочиво обварено, или кутию с медом. Испиваем же и вина во славу Божию: в неимущих же местах пьем пиво. Предлагается же и чтение: Поучение Кирилла архиепископа Иерусалимскаго, емуже начало: Якоже убо во Иисуса Христа надеемся:

Подобает знать, что поется Повечерие великое так:

В  девятом часу (в 3-м часу) бывает благовест, и потом трезвон во все колокола: иерей же со диаконом облачившись, творят начало, как во все праздники Владычные. Диакон: Благослови владыко. Иерей: Благословен Бог наш: И во время каждения, читаем Повечерие великое от начала: Слава Тебе Боже наш, слава Тебе. Царю Небесный: Трисвятое, и прочее. С нами Бог: поем с пением.

"С нами Бог!"
(7.57 Мб)
mp3
 
Вместо тропарей обычных, Просвети очи мои: произносим тропарь праздника. И вместо: Помилуй нас Господи, помилуй нас: произносим кондак праздника.

 

 После Слава в вышних: выходим в притвор, поюще:


На литии стихиры самогласны, глас 1:

[Иоанна монаха]

Небо и земля днесь пророчески да возвеселятся, ангели и человецы духовно да торжествуют: яко Бог во плоти явися, сущим во тьме и сени седящим, рождейся от Девы, вертеп и ясли прияша Того: пастырие чудо проповедуют, волсви от восток в Вифлеем дары приносят. Мы же хвалу недостойными устнами, ангельски Тому принесем: слава в вышних Богу, и на земли мир: прииде бо чаяние языков, пришед спасе нас от работы вражия.

Небо и земля сегодня да возвеселятся (веселием) пророков; ангелы и люди да торжествуют духовно, так как родившийся от Девы Бог во плоти явил Себя погруженным во тьму и тень. Приютили Его пещера и ясли. Вестниками чуда выступают пастухи. В Вифлеем приносят дары волхвы Востока. Мы же хвалу хотим принести устами недостойными словами ангелов: «Слава в вышних Богу и на земле мир». Ибо пришло ожидание народов и придя Христос спас нас от рабства врагу.

Небо и земля днесь совокупишася, рождшуся Христу: днесь Бог на землю прииде, и человек на небеса взыде: днесь видим eсть плотию, eстеством невидимый, человека ради. Сего ради и мы славословяще возопиим Eму: слава в вышних Богу, и на земли мир: дарова бо пришествие Твое, Спасе наш, слава Тебе.

Небо и земля сегодня стали одно, так как родился Христос. Сегодня на землю пришел Бог, а человек взошел на небеса. Сегодня невидимый по природе чрез человека (т.е. человечество Христа - М. Скабалл.) доступен созерцанию. Потому мы, славословя Его, и воскликнем: «Слава в вышних Богу и на земле мир». Ибо пришествие Твое, Спаситель наш, полно даров. Слава Тебе.

Слава в выших Богу, в Вифлееме слышу от безплотных днесь, на земли мир благоволившему быти: ныне Дева небес ширши. Возсия бо Свет омрачeнным, и смирeнныя возвыси ангельски поющия: слава в вышних Богу.

В Вифлееме сегодня слышу от бестелесных: «Слава в вышних Богу, благоволившему, чтобы на земле был мир». Ныне Дева шире чем самое небо: ибо (от Нее) восиял Свет даже для совершенно омраченных и возвысил униженных, поющих по-ангельски: Слава в вышних Богу.

По образу и по подобию, истлевша преступлением видев Иисус, приклонив небеса сниде, и вселися во утробу девственную неизменно, да в ней истлевшаго Адама обновит, зовуща: слава явлению Твоему, Избавителю мой и Боже.

Иисус, видев, что (созданный) по образу и по подобию, вследствие преступления, истлел, приклонив небеса, сошел и вселился, не потерпев изменения, в утробу девственную, чтобы в ней обновить истлевшего Адама, восклицающего: слава явлению Твоему, Избавитель мой и Бог!

Слава, глас 5: [Иоанна монаха]

Волсви персидстии царие, познавше яве на земли рождшагося Царя Небеснаго, от светлыя звезды водими, достигоша в Вифлеем, дары носяще избранныя, злато, и ливан, и смирну, и падше поклонишася: видеша бо в вертепе Младенца лежаща Безлетнаго.

Волхвы, персидские цари, направляемые яркою звездою и ясно убедившись в рождении на земле Царя Небесного, дошли до Вифлеема, имея для поднесения нарочито отобранные дары: золото, ладан и мирру. И, пав ниц, они поклонились. Ибо видели они лежащим в пещере, как Младенца, Безвременного.

 
Стихира «Волсви персидскии царие»
(7.12 Мб)
mp3

И ныне, глас 6: [Германово]

Ликуют ангели вси на небеси, и радуются человецы днесь: играет же вся тварь рождшагося ради в Вифлееме Спаса Господа: яко всякая лесть идольская преста, и цартвует Христос во веки.

Сегодня ликуют ангелы на небе и радуются люди на земле. Вся, словом, тварь в праздничном движении, по причине рождения в Вифлееме Спасителя Господа. Ибо всякое обольщение идолов прекратилось и царствует уже навеки (отныне) Христос.

На стиховне стихиры, самогласны, глас 2: [Германово]

Велие и преславное чудо совершися днесь: Дева раждает и утроба не истлевает: Слово воплощается и Oтца не отлучается. Ангели с пастырьми славят, и мы с ними вопием: слава в вышних Богу, и на земли мир.

Великое и высшее всяких представлений чудо совершилось сегодня: Дева рождает и утроба не истлевает; Слово воплощается, и не отлучается от Отца. Ангелы славят с пастухами, и мы с ними восклицаем: «Слава в вышних Богу, и на земле мир!»

Глас 3:

Стих: Из чрева прежде денницы родих Тя: клятся Господь, и не раскается.

Из чрева прежде денницы Я родил Тебя. Клялся Господь и не раскается (Пс. 109, 3).

Днесь раждает Дева Творца всех: Eдем приносит вертеп, и звезда показует Христа, Солнца сущим во тьме. С дары волсви поклонишася, верою просвещаеми: и пастырие видеша чудо, ангелом воспевающим и глаголющим: слава в вышних Богу.

Сегодня Дева рождает Творца всего; Эдем предлагает пещеру, и звезда указывает погруженным во тьму на Христа, как на Солнце. Просвещаемые в (своих) верованиях волхвы с дарами поклонились, и пастухи увидели чудо - ангелов, поющих и произносящих: «Слава в вышних Богу».

Стих: Рече Господь Господеви моему: седи одесную Мене.

Сказал Господь Господу моему: сиди одесную Меня (Пс. 109, 1).

[Анатолиево]

Господу Иисусу рождшуся в Вифлееме Иудейстем, от восток пришедше волсви, поклонишася Богу вочеловечшуся, и сокровища своя усердно отверзши, дары честныя приношаху: искушено злато, яко Царю веков: и ливан, яко Богу всех: яко тридневному же мертвецу, смирну Безсмертному. Вси языцы приидите поклонимся Рождшемуся, спасти души наша.

Когда Господь Иисус родился в Вифлееме Иудейском, волхвы с Востока, придя (туда), поклонились вочеловечившемуся Богу, и, от всей души, открыв сокровищницы свои, поднесли (Ему) драгоценные дары: очищенное золото как вечному Царю, ладан как Богу всего; мирру же как (ожидаемому, будущему) тридневному мертвецу и вместе Бессмертному. Все народы придите, поклонимся Родившемуся спасти души наши.

Слава, глас 4: [Иоанна монаха]

Веселися Иерусалиме, торжествуйте вси любящии Сиона: днесь временный разрешися соуз осуждения Адамова, рай нам отверзеся, змий упразднися: юже бо прельсти первее, ныне узре Содетелеву бывшу Матерь. О глубина богатства, и премудрости, и разума Божия! Яже исходатаивши смерть всей плоти, греховный сосуд, спасения начало бысть миру всему, Богородицы ради. Младенец бо раждается из Нея Всесовершенный Бог, и рождеством девство печатствует: пленицы греховныя разрешая пеленами, и младенства ради, Eвины врачует яже в печалех болезни. Да ликовствует убо вся тварь, и да играет: обновити бо ю прииде Христос, и спасти души наша.

Веселись, Иерусалим, и торжествуйте все любящие Сион. Сегодня развязаны долговременные узы осуждения Адама: рай для нас открыт; змей обезврежен, (ибо ныне он увидал, что) та, которую он прежде обманул, стала Матерью Создателя. О глубина богатства, и премудрости, и разума Божия: доставившая смерть всему роду (человеческому), орудие греха, стала началом спасения для всего мира через Богородицу, так как от Нее рождается, (как) младенец, Всесовершенный Бог, и рождением Своим прикладывает печать Свою к девству. Пеленами развязывающий путы грехов через младенчество Свое врачует Евины болезни при родах. Посему, да ликует и придет радостное движение все творение. Ибо пришел Христос восстановить его и спасти души наши.

И ныне, глас тойже:

В вертеп вселился eси Христе Боже, ясли Тя восприяша, пастырие же и волсви поклонишася. Тогда убо пророческая исполнися проповедь, и ангельския силы дивляхуся, вопиюще и глаголюще: слава схождению Твоему, eдине Человеколюбче.

Ты, Христос Бог, поселился в пещере; приняли Тебя ясли; пастухи и волхвы Тебе поклонились. Тогда именно и исполнислась пророческая проповедь, и ангельские силы поражались, восклицая и говоря: слава нисхождению Твоему, единственный Человеколюбец.

Также, Ныне отпущаеши: Трисвятое. По Отче наш:

Тропарь, глас 4:

Рождество Твое Христе Боже наш, возсия мирови свет разума: в нем бо звездам служащии, звездою учахуся, Тебе кланятися Солнцу правды, и Тебе ведети с высоты Востока: Господи слава Тебе.

Рождение Твое, Христос Бог наш, воссияло для мира светом знания. Ибо во время его служащие звездам были научены звездою (же) поклоняться Тебе, Солнцу правды, и знать Тебя, Восток свыше. Господи слава Тебе!

Также, Буди имя Господне благословено от ныне и до века: трижды. Благословлю Господа на всякое время: Конец: Не лишатся всякаго блага. Также, чтения праздника, в толковании которые от Матфея, Слово 4. Потом, Слава в вышних Богу: и ексапсалмы, по обычаю.

«Слава вышних Богу»
(5.1 Мб)
mp3

разбить на страницы

Добавить в блог

Ссылки | Вопрос священнику | О Рождестве Христовом | Богословие | Рождество Христово в истории России | Иконография | Рождество Христово в красках | Детская страничка | Православная трапеза | Открытки Праздника | Фотоконкурс | Фотогалереи | Медиа | Обратная связь | Источники | Обои для рабочего стола | Заставки для мобильных телефонов

© 2006—2013 Пасха.ру
Материалы сайта разрешены для детей, достигших возраста двенадцати лет Условия использования

Если вы обнаружили ошибку в тексте, сообщите нам об этом.
Выделите мышкой область текста и нажмите Ctrl+Enter.
Яндекс.Метрика